Leren op maat

LEREN LEREN

In Imelda werken we intensief rond leren leren, vanaf het 1e jaar tot en met het zesde jaar. Dit maakt het makkelijker voor jou om de leerstof te verwerken.

Aan het einde van je schoolcarrière ben je dan ook helemaal klaar om verder te studeren. Je weet hoe je moet noteren, samenvatten, leerstof verwerken en studeren. Kortom, wij willen, samen met jou, werken aan een grote leerzelfstandigheid.

Het klinkt misschien vreemd, maar leren moet ook geleerd worden. Daar helpen wij je bij!

LEREN KIEZEN

Een juiste studiekeuze zorgt er voor dat je jouw talenten optimaal kan ontplooien, dat je met plezier en motivatie les volgt en dat je de juiste keuzes maakt voor de toekomst.

Daar hangt immers heel veel van af! Daarom investeren we, samen met jou, heel wat tijd en energie in infomomenten en workshops over de verschillende studierichtingen.

In de derde graad word je bovendien via een uniek leertraject degelijk en uitgebreid geïnformeerd over de structuur en de werking van het hoger onderwijs én oefen je de nodige leercompetenties in.

LEREN LEVEN

Via een intensieve socio-emotionele begeleiding en allerlei leefprojecten proberen we ervoor te zorgen dat je je goed in je vel voelt. Enkel dan kan je optimaal leren, kan je je volledig ontplooien en kan je van het leven genieten.

Leren leven gaat echter verder dan dat. Imelda is immers een venster op cultuur en op verschillende culturen en godsdiensten.

Daarom willen wij bruggen slaan tussen de verschillende geloofsgemeenschappen die onze school rijk is en plaatsen wij ‘vrede in het hart’ centraal.

Verder willen wij als school met een bloeiende kunstafdeling in het hartje van Brussel cultuurbeleving een centrale rol laten spelen in het algemene onderwijsgebeuren in onze school. Op die manier word je bij ons… mens, in de ware zin van het woord.

PROJECTEN

In onze school geloven we in ervaringsgericht leren. Daarom werken we vaak en graag projectmatig. Tijdens de projectwerking leggen we het leerproces voor een stuk in jouw handen. Uit onderzoek blijkt immers dat je net dan het meeste leert!

Dat leren blijft trouwens niet beperkt tot leerstofverwerking. Je leert tijdens de projecten ook om creatief te zijn, te plannen, samen te werken, zelfstandig te werken, te evalueren en bij te sturen indien nodig, je sociale vaardigheden aan te scherpen. De lijst aan competenties, vaardigheden en attitudes die je op die manier leert inzetten, is eigenlijk bijna eindeloos. Gelukkig maar, want het zijn net deze kwaliteiten die zo gegeerd zijn in het hoger onderwijs en/of de op de arbeidsmarkt.

En, niet onbelangrijk, het is nog leuk ook!

TAAL- EN LEERSTRATEGIEËN

Als Nederlandstalige Brusselse school besteden we erg veel aandacht aan kwaliteitsvol taalonderwijs. Zo is elke leerkracht een taalleerkracht in onze school.

Op die manier leer je in alle vakken het Nederlands optimaal beheersen. Een goede schriftelijke en mondelinge taalvaardigheid geeft je immers alle kansen in het hoger onderwijs en op de arbeidsmarkt.

Bovendien zetten we in op de verwerving van allerlei leerstrategieën. Leren kan je immers leren.

EEN ACTIEVE SCHOOL

Onder het motto ‘al doende leert men’, wil het Imelda-Instituut een actieve school zijn. Dat betekent dat we tijdens het lesgebeuren op regelmatige basis zelfstandig werk en groepswerk organiseren, net zoals in het hoger onderwijs en op de werkvloer.

Ons engagement gaat echter veel verder dan dat. Als jongere moet je immers de kans krijgen om je volledig te ontplooien. Daarom investeren we ook in cultuurbeleving, sport en groepsdynamiek, via teambuildings, schoolreizen, sportdagen, free podia, toneel …

Bezoek onze Facebookpagina